Pieczątka stanowi niezwykle ważny element identyfikacji wizerunkowej firmy. Ta, która zawiera logo i dane firmy, jest także ważnym ogniwem w budowaniu świadomości potencjalnych klientów na temat konkretnej firmy. Musi być czytelna, dlatego ważna jest czcionka. Pieczątka ze zbyt małym napisem nie będzie szczególnie przydatna.
Idealne odbicie
Zamawianie czcionek firmowych to jedna z pierwszych czynności, jakie wykonuje się po założeniu działalności gospodarczej. W Polsce nie istnieje prawny wymóg posiadania takiego identyfikatora. Praktyka pokazuje, że jest on bardzo przydatny. Pieczątka firmowa zawiera bowiem dane, które należy wpisać do wielu dokumentów. O wiele sprawniej jest przystawić je dosłownie jednym ruchem dłoni, niż każdorazowo wpisywać, ryzykując ewentualną pomyłkę. Istotnym elementem tego detalu jest czcionka. Pieczątki zwykle mają nadrukowany napis czcionką Arial, Calibri i Caldea, ponieważ są uważane za najbardziej czytelne. Klienci, którzy chcą się bardziej odróżnić od konkurencji, zwykle zlecają inny rodzaj czcionki.
Błędy pieczątkowe
Posiadanie pieczątki, choć nieobowiązkowe, jest niezwykle funkcjonalne. Przystawienie jej obok podpisu jest uważane za satysfakcjonujące uwierzytelnienie dokumentu. Jeśli przy okazji pieczątka ma spełnić funkcje marketingowe, powinna być odpowiednio zaprojektowana. Ważnym elementem jest czcionka. Pieczątka ze zbyt małym drukiem to częsty błąd osoby, która składa zamówienie. Wystarczy mało sprawne przystawienie jej do dokumentu, aby w efekcie zobaczyć całkowicie rozmazany napis. Odbijanie tuszu nigdy nie daje takiego samego efektu jak wzór na papierze. Za absolutne minimum przy doborze rozmiaru czcionki uważa się wartość 5 ptk.
Uwaga na zdobienia
Pieczątka firmowa to element, który informuje o wielu danych, dotyczących firmy. Zwykle jest na niej numer NIP, nazwa i adres siedziby oraz opcjonalnie dodatkowe informacje. Firmy jak ADMS wykonują pieczątki pod indywidualny gust klienta, dlatego mogą zawierać różne treści. Ważna jest odpowiednia czcionka, pieczątka powinna mieć właściwie rozplanowane proporcje. Zamawiając konkretny produkt, warto uważać na nadmiar ozdobników. Dodatkowe logo nie stanowi zwykle problemu, ale już obrazki, ilustrujące działalność firmy mogą być problematyczne. Nadmiar elementów, nagromadzonych na małej przestrzeni grozi chaosem, czyli efektem odwrotnym do zamierzonego.
Zamawiając pieczątkę, warto mieć ogólną wizję, dotyczącą jej wyglądu. Wszystkie detale, zwłaszcza techniczne, najlepiej uzgodnić z fachowcem, który może wiele doradzić.